سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 95 آذر 20 , ساعت 2:8 عصر

 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی:
تنها راه برون رفت از مشکلات معیشتی مردم تحقق اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه بایستی به فرهنگ دینی، هویت دینی و نوع نگاه به مصرف در فرهنگ دینی برگردیم، گفت: کشور با مشکلاتی روبرو است که برای حل آنها چاره ای جز این نداریم که نگاهی برگرفته از تفکر دینی در قالب اقتصاد مقاومتی داشته باشیم

  

حجت الاسلام محمد علی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه بحث اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، ابراز داشت: این بحث دارای الزاماتی است همچنین پیش زمینه‌ها و شرایطی هم دارد و راه نجات بخش وضعیت اقتصادی ما هم چاره ای جز پرداختن به اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی ادامه داد: با نهایت تأسف و تاثر باید اعلام کرد که فرهنگ حاکم بر کشور ما به ویژه فرهنگ کنونی با نگاه به اسراف، تبذیر، تجمل، گرایش به اشرافیت و عدم بهره‌وری کافی از امکانات در کشور موجود است.


حجت الاسلام لیالی با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور حاکم نیست، افزود: عدم حاکمیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مدیریت مصرف به مجموعه ای از علل و عوامل برمی گردد که بخشی از آنها ممکن است به نگاه تعلیم و تربیت ما، بخشی دیگر به نظام خانواده ما و قسمتی دیگر از آن به نظام حاکمیت و حکومت ما برگردد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی عنوان کرد: پس از سال‌های جنگ تفکر حاکمیت لیبرالی، گرایش به مصرف و مصرف گرایی به صورت اختصاصی در کشور ما تبلیغ شد که این عامل مهمی در عدم گرایش نهاد خانواده، حاکمیت، حکومت و اقتصاد حاکم بر کشور به اقتصاد مقاومتی بود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه بایستی به فرهنگ دینی، هویت دینی و نوع نگاه به مصرف در فرهنگ دینی برگردیم، اظهار داشت: کشور با مشکلات، سختی‌ها و شدائدی روبرو است که برای حل آنها چاره ای جز این نداریم که نگاهی برگرفته از تفکر دینی در قالب اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

مخالفت تفکر دینی با اسراف و تبذیر

حجت الاسلام لیالی افزود: تفکر دینی در مصرف اسراف و تبذیر را نفی می‌کند، در فرهنگ دینی توجه به قناعت و هم نوعان وجود دارد، کمک و دستگیری دیگران دارای ارزش است، در سایه فرهنگی دینی با قناعت می‌شود بخشی از زیاده‌روی‌هایی که در عرصه مصرف و مصرف گرایی وجود دارد را کنترل کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی ابراز کرد: جامعه، خانواده، حاکمیت و حکومت باید در عرصه تولید ملی و داخلی تاکید کنند و از مصرف لوازم وارداتی، فرهنگ وارداتی و اقتصاد وارداتی خود داری و جلوگیری کنند.

حجت الاسلام لیالی اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی که در وضعیت تحریم قرار داریم و شرایط تحریم هم متأسفانه روز بروز سخت‌تر می‌شود، عقل، تدبیر و مدیریت در این است که به داخل توجه شود نه به خارج و با پدیده واردات بی رویه مقابله شود.

وی مقابله با پدیده بیکاری، مقابله با بسیاری از نا به هنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی، افزایش توان ملی و تولید ملی را از آثار حمایت از تولید داخلی و ملی دانست و افزود: با تحقق این آثار اقتصاد ما از آسیب پذیری نجات پیدا می‌کند؛ بنابراین در سایه پرتو اقتصاد مقاومتی، راه کارها و الزامات آن است که می‌توان به یک مدیریت صحیح در اداره جامعه رسید./875/302/ب3



لیست کل یادداشت های این وبلاگ